לשון הבנה והבעה
אוניברסיטת בר אילן
המכינה הקדם אקדמית
סילבוס לקורס לשון 2 יח"ל שנה"ל תשע"ד
המרצה: גב' יפה זינגר
חומר עזר
הספרים: ''מגלים לשון'' שאלון א חלק א / יפה זינגר
''מגלים לשון'' שאלון א חלק ב / יפה זינגר
''מגלים לשון'' שאלון ב / יפה זינגר
מטרות הקורס – מטרות כלליות (התייחסות לשאלון א' ולשאלון ב')
- הקניית כלים להבנת טקסטים שונים (מילוליים ולא מילוליים)
- כתיבה נכונה ותקינה של מאמרים
- סיכום טקסטים
- הכרת מערכת הצורות ושליטה בה: ניתוח פעלים ושמות עצם
- ניתוח משפטים ושחבורם
- תקינות לשונית
- הדגשת השפה כמכלול - שילוב בין הנושאים השונים: הבנה, הבעה, תורת הצורות, תקינות לשונית, תחביר וצורות
חובות התלמידים
- נוכחות מלאה בכל בשיעורים
- הכנת שיעורי בית באופן קבוע
- הגשת חיבורים ומטלות אחרות
- השתתפות בכל המבחנים והבחנים
מבנה הקורס
30% מהשיעורים יעסקו בהבנה ובהבעה
70% מהשיעורים יעסקו בענפי הלשון (תורת הצורות, תקינות, תחביר ושחבור) ובשילוב בין הלשון להבנה והבעה
דרישות הקורס
- שיעורי בית בכל שיעור בכל אחד מהנושאים הנלמדים
- מבחן בכל חודש הכולל את כל החומר הנלמד
- בחינת סימסטר ובחינת מתכונת
- כתיבת חיבורים הגשתם
שקלול הציון
40% לבחינת הסימסטר (בחינת המתכונת של שאלון א)
50% לבחינת המתכונת של שאלון ב
10% שקלול המבחנים הפנימיים
פירוט הקורס
סימסטר א – לימוד לקראת בחינת הבגרות בלשון שאלון א
הבנת הנקרא
הקניית כלים להבנת טקסטים שונים בצורה מעמיקה מהיבטים שונים: תוכן, מבנה, לשון ורטוריקה. ממדי ההבנה: איתור מידע; פרשנות; הסקת מסקנות; הערכה וביקורת; פענוח תרשימים וטבלאות והמללתם.
הבעה
סיכום טקסטים מסוגים שונים – סיכום כולל, סיכום בורר וסיכום ממזג
אוצר המילים והמשמעים
מבנה המילון; סוגי מילונים; המידע שמקנים המילונים השונים; תבחינים; ניתוח והשוואת ערכים מילוניים; הקניית כלים להגדרת ערך מילוני; זיהוי סוגי הגדרות; יחסים בין מילים ובין משמעויות.
נטיית מילות היחס
מערכת הצורות
הבחנה בין צורנים; ניתוח פעלים ושמות בגזרות: שלמים, מרובעים, חפ''נ וחפי''צ; משמעויות הבניינים (פעיל וסביל); דרכי התצורה של שמות העצם (שורש במשקל, בסיס+צורן סופי, הלחם בסיסים, שאילה מלעז); דיוקי הגייה בפועל ובשם בגזרות הנלמדות.
תחביר
ניתוח חלקי המשפט הפועלי (נושא, נשוא, משלים פועל, משלים שם); הכרת המשפט השמני; הבחנה בין סוגי המשפטים (פשוט, איחוי ומורכב); קשרים לוגיים – זיהוי והמרה; דיבור ישיר ודיבור עקיף ותפקידם הרטורי; תקינות תחבירית.
סימסטר ב – לימוד לקראת שאלון ב
הבנת הנקרא
העמקת הידע שנרכש בסימסטר א'; ניתוח והבנת טקסטים מורכבים וטקסטים נלווים עם דגש על מאמרי טיעון, פרשנות וביקורת; רכיבי מבנה המאפיינים טקסט טיעון; טענות גלויות וסמויות; איתור מידע; פרשנות והיסק; הערכה וביקורת.
הבעה
כתיבת חיבור טיעון וחיבור תגובה בזיקה לטקסט נתון.
מערכת הצורות
ניתוח פעלים ושמות מהגזרות: שלמים, מרובעים, נפ''א, נפי''ו, נל''א, נלה''י, עו''י; משמעויות הבניינים (חוזר, גורם, הדדי); ניתוח תצורה של שמות העצם; משמעויות המשקלים; משמעויות הצורנים הסופיים.
תחביר
ניתוח חלקי המשפט הפשוט (הפועלי והשמני); זיהוי וניתוח משפטים מכל הסוגים (פשוט, פשוט בעל חלקים כוללים, ייחוד, סתמי, איחוי ומורכב); המרות בין מבנים תחביריים ועמידה על הבדלי התפקוד ביניהם; הבנת המשמעות והתפקיד הרטורי של מבנים תחביריים שונים בטקסטים; קשרים לוגיים – זיהוי והמרה; תקינות תחבירית.
הדגשת השפה כמכלול - שילוב בין הנושאים השונים: הבנה, הבעה, אוצר המילים והמשמעים, תורת הצורות, ותחביר.
- תאריך עדכון אחרון: 3/02/2016