אוריינות אקדמית: הגדלת סיכויי הקבלה לאוניברסיטה
אוריינות אקדמית
אוריינות אקדמית היא מיומנות הנדרשת ממועמדים המעוניינים להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ובעולם כולו. אבל רגע לפני שנסביר את המושג 'אוריינות אקדמית', כדאי להכיר קודם את הרקע להולדתו של המושג "אוריינות" וכיצד הוא הפך למרכזי כל כך בעולם בכלל ובעולם האקדמי בפרט.
אוריינות - מאז ועד היום
המשמעות הבסיסית של המילה אוריינות הינה – ידיעת קרוא וכתוב. לאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה האנושית, ידיעת קרוא וכתוב הייתה נחלתם של מעטים. ההגמוניה החברתית והמעמדות הגבוהים החזיקו במעין מונופול על ידע זה. לרוב רק בני אצולה, עשירי העם, ונבחרי ציבור הם אלו שידעו קרוא וכתוב. עובדה זו הותירה מיליוני בני אדם בכל רחבי העולם אנאלפביתיים -ללא כישורי אוריינות בסיסיים. השארת ההמון בבערותו ובורותו הייתה מכוונת, ואפשרה לשלוט בהמון ולתמרן אותו בהתאם לצרכי ההגמוניה השלטת.
עם השנים הופקע המונופול על ידיעת קרוא וכתוב מההגמוניה השלטת. מוסדות חינוכיים החלו לצמוח, להתפשט ולהיפתח לציבור הרחב, והחינוך הפך נגיש לכל, בעיקר במדינות המערב. בעקבות כך, יותר ויותר אנשים למדו לקרוא ולכתוב, קנו לעצמם השכלה ויכלו ליהנות מהרבה יותר הזדמנויות תעסוקה. אזרחים רבים יכלו להפסיק לעבוד בעבודות כפיים תובעניות ולעבור לעבודות בהן האינטלקט חשוב יותר מהכושר הפיזי.
אך האוריינות אינה מתייחסת רק למיומנות הטכנית של קריאה כתיבה, אלא גם ליכולת של האדם להשתמש במיומנויות אלו לצורך העברה וקליטה של מסרים, ומיומנות של הבנת הנקרא והבעה בכתב. מושג האוריינות ומשמעותו ממשיכים להתפתח יחד עם התפתחות החברה והטכנולוגיה, תוך הרחבת היריעה של הכישורים הנדרשים בתחום זה.
לקבלת מידע ופרטים נוספים הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר דרך עמוד צור קשר או בטלפון: 03-7384486
(במידה ואין מענה, שלחו הודעה דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם).
ומהי אוריינות אקדמית?
המושג אוריינות אקדמית למעשה מתייחס לכישורים רחבים הרבה יותר מאשר ידיעת קרוא וכתוב. הוא מתחיל בהרגלי החשיבה, למשל: סקרנות אינטלקטואלית, פתיחות לרעיונות חדשים, היכולת לעסוק במושגים מופשטים, בחינה ביקורתית של תוכן אינטלקטואלי ועוד. כמו כן, המושג מתייחס ליכולות ניתוח, עריכה, סיכום, השוואה, אוצר מילים רחב, כושר ביטוי וניסוח בכתב ובעל פה, כושר ארגון, כושר שיפוט ועוד.
מיומנויות אוריינות אקדמית הינן חלק חשוב מהתנאים הבסיסיים להצלחה בעולם האקדמי. ככל שכישורי האוריינות האקדמית מפותחים ועשירים יותר, כך ניתן להתמודד ביתר הצלחה עם המטלות והדרישות האקדמיות במהלך לימודי התואר, ואף להפיק הנאה מרובה וערך מוסף משמעותי יותר מהלימודים.
אוריינות אקדמית לקראת תואר לבני 30 ומעלה
בדיוק מסיבות אלו, רצוי ומומלץ לרכוש כישורי אוריינות אקדמית עוד טרם תחילת לימודי התואר. במכינות הקדם אקדמיות של אוניברסיטת בר אילן רואים חשיבות בפיתוח הידע והכישורים בתחום זה, ומציעים קורסים אשר מעניקים לתלמידים כלים לשוניים, מיומנויות כתיבה, ושיטות ניתוח והבחנה בין טקסטים ומאמרים אקדמיים מז'אנרים שונים. זאת על מנת לאפשר לסטודנטים להכין את עצמם טוב יותר לקראת לימודי התואר האקדמי.
במסגרת המכינות הקדם אקדמיות של אוניברסיטת בר-אילן, מתקיימת תוכנית 30+ (מכינה 30+). התוכנית פותחת את שערי האקדמיה לבני 30, 40 ומעלה, שאין בידם תעודת בגרות, או בעלי ממוצע בגרות נמוך. תכליתה להכין בני 30+ לקראת לימודים אקדמיים באוניברסיטת בר-אילן. לצד גיליון ציונים המחליף את תעודת הבגרות, רוכשים בוגרי התוכנית כללים ומושגי יסוד בתחום האוריינות האקדמית כגון: כתיבה של מאמרים, יכולות ניסוח והצגת טיעון כתוב בצורה המיטבית, כישורי ניתוח ביקורתיים של טקסטים מדעיים ועוד. כך התוכנית מאפשרת לשפר את סיכויי הקבלה לתואר ראשון, ומקנה כלים חשובים להתמודדות עם לימודים אקדמיים.
במהלך תוכנית 30+ (מכינת 30+) נלמדים בין היתר הנושאים הבאים:
- הקניית כלים לקריאה נכונה ויעילה של טקסטים אקדמיים.
- הכרת המיומנויות הנדרשות לכתיבת חיבור מדעי (מאמר).
- הבחנה בין הסוגות (מידעית, שכנועית ושימושית-מעשית).
- פיתוח היכולת לעקוב אחר טענת נושא הדיון בטקסטים ואחר דרכי ארגונם.
- הקניית כלים לשוניים בתחומי המורפולוגיה, התחביר והשיח לשיפור רמתם הלשונית הכתובה מבחינת התוכן, המבנה, העושר הלשוני התקינות וההלימות המשלבית.
אז אם אתם מעל גיל 30, ללא בגרות או בעלי ממוצע בגרות נמוך, וחולמים על לימודי תואר ראשון,
תוכנית 30+ (מכינה 30+) של אוניברסיטת בר-אילן היא בדיוק עבורכם!
התוכנית קצרה וממוקדת, מותאמת לאנשים עובדים, ומפתחת את כישורי האוריינות האקדמית שלכם עוד טרם תחילת לימודי התואר.